Rozměry plášťů na kolo: Průvodce, který vám rozváže ruce

Přiznám se vám k něčemu – když jsem poprvé stál v cykloprodejně a díval se na regál plný plášťů s různými čísly typu 700×25C, 26×2.0 nebo 29×2.35, připadal jsem si jako v matematické třídě. A vsadím se, že nejsem jediný! Pokud vám tyhle kódy také nic neříkají, nebo si nejste jistí, jestli ten plášť, co se vám líbí, vůbec pasuje na vaše kolo, jste na správném místě. Pojďme si společně rozmotat tohle číselné klubko a udělat z vás experta na rozměry plášťů.

Proč je to vlastně tak složité?

Víte, co je na tom nejhorší? Že to nemuselo být tak komplikované. V raných dobách cyklistiky si každá země, která vyráběla kola, vyvinula svůj vlastní systém značení rozměrů. Stejná velikost pláště byla známá pod různými čísly v různých zemích. Představte si ten chaos – jako kdyby každý stát měl svůj vlastní metr!

Dnes se situace trochu uklidnila, ale pořád narážíme na pozůstatky těch starých systémů. Proto můžete na jednom plášti vidět hned několik různých označení – je to taková pojistka, aby si každý našel to svoje.

Tři hlavní systémy značení

1. ETRTO – univerzální jazyk plášťů

ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) je systém, který konečně přinesl pořádek do chaosu značení plášťů. Vypadá jako dvě čísla oddělená pomlčkou: například 23-622, 25-622 nebo 28-622.

První číslo udává šířku pláště v milimetrech při daném tlaku a šířce ráfku. Druhé, třímístné číslo, je to opravdu důležité – označuje průměr sedla ráfku (BSD - Bead Seat Diameter), tedy místo, kam dosedá patka pláště. Tenhle rozměr je kritický, protože určuje, jestli plášť na ráfek vůbec nasadíte.

Proč je ETRTO tak skvělé? Je to jediný systém, který vám dává jistotu. Jakýkoliv plášť označený xx-622 pasuje na jakýkoliv ráfek s průměrem 622mm. Můžete mít plášť 23-622 (úzký silniční) nebo 50-622 (široký gravelový), a oba půjdou namontovat na stejný ráfek. To je ta nejdůležitější informace, kterou si z tohohle článku odnesete!

Nejběžnější ETRTO průměry jsou:

  • 622mm (700c silniční a 29" horská kola)
  • 584mm (650b gravelová a 27.5" horská kola)
  • 559mm (starší 26" horská kola)

2. Tradiční evropské značení

Tenhle systém má kořeny ve Francii a dodnes ho najdete hlavně na silničních a gravelových kolech. Označení vypadá jako 700×25C nebo 650×47B.

První číslo původně označovalo vnější průměr kola včetně pláště v milimetrech. Jenže – a teď se držte – 700c kolo má ve skutečnosti průměr ráfku jen 622mm! Jak je to možné? Historicky se počítalo s tím, že plášť přidá těch chybějících 78mm (39mm nahoře a 39mm dole). Jenže moderní úzké pláště jsou mnohem nižší, takže celkový průměr 700c kola s 25mm pláštěm je spíš kolem 668mm.

Druhé číslo je šířka pláště v milimetrech – tohle naštěstí sedí.

A co to záhadné písmeno na konci? Ve francouzském systému písmena původně označovala šířku: "A" bylo úzké, "D" široké. Jenže časem se to úplně popletlo. Dnes najdete 700C pláště od 18mm do 50mm šířky! To "C" už je jen tradice, která zůstala.

Zajímavost: 650B (s průměrem ráfku 584mm) zažívá renesanci díky gravel kolům. Umožňuje použít širší pláště při zachování podobného celkového průměru kola jako u 700c s užšími plášti.

3. Palcové značení

Americký systém, který dominuje u horských kol. Označení jako 26×2.0, 27.5×2.25 nebo 29×2.35 udává rozměry v palcích (1 palec = 25,4mm).

První číslo by teoreticky mělo být celkový průměr kola včetně pláště, ale... překvapení! Není to tak jednoduché. Například:

  • 29" kola mají stejný průměr ráfku jako 700c (622mm)
  • 27.5" odpovídá 650b (584mm)
  • 26" má průměr ráfku 559mm

Proč tedy různá označení pro stejné průměry? Marketing a tradice. Když se horská kola s velkými koly začala prodávat, "29 palců" znělo pro americký trh líp než "700c".

Druhé číslo udává šířku pláště v palcích. Tady je to celkem přímočaré – 2.0" je užší než 2.5". Moderní horské pláště se pohybují od 1.9" (rychlé XC závodní) až po 5.0" (fatbike pro sníh a písek).

Důležité upozornění: Když vidíte desetinné číslo (2.0) a zlomek (2 1/8), i když mohou být matematicky podobné, často označují úplně jiné pláště! To je pozůstatek různých historických standardů.

Pozor na záludnosti!

Teď přijde ta část, kde vám ušetřím spoustu nervů a možná i peněz. I když jsou označení 26×1.75 (desetinné) a 26×1 3/4 (zlomkové) matematicky stejná, odkazují na různé velikosti plášťů, které NEJSOU zaměnitelné. Je to jako ta stará finta s půllitrem a 0,5 litru – vypadá to stejně, ale v případě plášťů to stejné není!

Šířka pláště – kolik prostoru si můžete dovolit?

Dobře, teď víte, jak najít plášť, který pasuje na váš ráfek. Ale co šířka? Tady je prostor pro experimentování, ale má to svá pravidla.

Silniční kola

Dříve byla standardem šířka 23mm, dnes jsou 25mm nejužší pláště, které se běžně montují na silničky, a mnoho kol má 28mm pláště s prostorem pro 32mm a širší. Širší pláště nabízejí větší komfort a překvapivě i nižší valivý odpor při správném tlaku.

Horská kola

Tady se pohybujeme v úplně jiných dimenzích. Typické šířky se pohybují od 2.0" až po 2.6", v závislosti na typu jízdy. Širší plášť = více trakce a komfortu, ale také větší váha.

Gravel a hybridní kola

Zlatá střední cesta. Gravel pláště začínají kolem 32-35mm a jdou až k 50mm. Hybridní kola často používají něco mezi 35-45mm pro ideální kombinaci rychlosti a komfortu.

Jak zjistit, co máte teď?

Nejjednodušší způsob? Definitivní rozměr pláště je ETRTO číslo, které bude vyraženo na bočnici všech plášťů. Někdy je to vytištěno černě a špatně se to čte – vyjděte s kolem na světlo a pořádně se podívejte.

Praktické tipy pro výběr nového pláště

1. Změřte si prostor v rámu

Než se pustíte do experimentování se širšími plášti, vezměte si metr. Potřebujete minimálně 4-5mm prostoru na každé straně pláště. Nezapomeňte zkontrolovat prostor u brzd, vidlice a zadní stavby.

2. Myslete na šířku ráfku

Ideální poměr mezi pláštěm a vnitřní šířkou ráfku je asi 1,8:1, ale fungovat bude jakýkoliv plášť od 1,4 do 2,2 násobku šířky ráfku. Příliš úzký plášť na širokém ráfku zvyšuje riziko defektu, příliš široký plášť na úzkém ráfku zase zhoršuje ovládání.

3. Účel použití rozhoduje

  • Rychlost na silnici? Držte se kolem 25-28mm
  • Komfort na delší trasy? 28-32mm je skvělá volba
  • Terén a šotolina? 35mm a výš
  • Technické singletracky? 2.2" až 2.6" podle vašich preferencí

4. Tubeless nebo s duší?

Moderní trend směřuje k tubeless (bezdušovým) plášťům. Nabízejí nižší riziko defektu, možnost jezdit s nižším tlakem a celkově lepší jízdní vlastnosti. Ale pozor – vyžadují kompatibilní ráfky a pláště musí být vyrobeny s mnohem přísnějšími tolerancemi, zejména u silničních kol.

Závěrem – už se v tom vyznáte!

Tak co, už vám ta čísla na plaštích nedělají vrásky? Hlavní je zapamatovat si ETRTO označení vašich ráfků a pak můžete experimentovat s různými šířkami podle toho, co od kola očekáváte.

Pamatujte – není špatná volba, jen jiné priority. Někdo chce létat po silnici jako vítr, někdo si chce užít pohodovou projížďku lesem. Ať už patříte do kterékoliv skupiny, teď víte, jak si vybrat ten správný plášť.

A až příště potkáte někoho zmateného v cykloprodejně, klidně se pochlubte svými novými znalostmi. Koneckonců, všichni jsme součástí jedné velké cyklistické rodiny, ne?

Šťastné kilometry a ať vám pláště vydrží co nejdéle!

Převodní tabulka rozměrů plášťů

Silniční a gravel kola (700C / 622mm)

ETRTO Metrický systém Palcový systém Typické použití
18-622 700 × 18C - Časovka (historické)
23-622 700 × 23C - Silniční závody (starší)
25-622 700 × 25C 28 × 1.0 Silniční standard
28-622 700 × 28C 28 × 1.1 Silniční komfort
30-622 700 × 30C 28 × 1.2 Silniční endurance
32-622 700 × 32C 28 × 1¼ Cyklokros / lehký gravel
35-622 700 × 35C 28 × 1.4 Gravel / hybrid
38-622 700 × 38C 28 × 1.5 Gravel / trekking
40-622 700 × 40C 28 × 1.5 Gravel / trekking
42-622 700 × 42C 28 × 1.6 Těžký gravel
45-622 700 × 45C 28 × 1.75 Gravel / lehké MTB
47-622 700 × 47C 28 × 1.75 Gravel / hybrid
50-622 700 × 50C 29 × 2.0 Přechod gravel/MTB

Horská kola 29" (622mm)

ETRTO Palcový systém Metrický systém Typické použití
50-622 29 × 2.0 700 × 50C XC závodní
53-622 29 × 2.1 - XC / Trail
54-622 29 × 2.1 - XC / Trail
57-622 29 × 2.25 - Trail / All-Mountain
58-622 29 × 2.3 - Trail / All-Mountain
60-622 29 × 2.35 - Trail / Enduro
61-622 29 × 2.4 - Enduro
63-622 29 × 2.5 - Enduro / DH
66-622 29 × 2.6 - Plus bike

Horská kola 27.5" / 650B (584mm)

ETRTO Palcový systém Metrický systém Typické použití
35-584 27.5 × 1.35 650 × 35B Gravel
38-584 27.5 × 1.5 650 × 38B Gravel / lehké MTB
42-584 27.5 × 1.65 650 × 42B Gravel / hybrid
47-584 27.5 × 1.85 650 × 47B Těžký gravel
50-584 27.5 × 2.0 650B × 50 XC / Trail
54-584 27.5 × 2.1 - XC / Trail
57-584 27.5 × 2.25 - Trail / All-Mountain
58-584 27.5 × 2.3 - Trail / All-Mountain
60-584 27.5 × 2.35 - Trail / Enduro
61-584 27.5 × 2.4 - Enduro
63-584 27.5 × 2.5 - Enduro / DH
65-584 27.5 × 2.6 - Plus bike
70-584 27.5 × 2.8 - Plus bike
75-584 27.5 × 3.0 - Plus bike

Horská kola 26" (559mm)

ETRTO Palcový systém Metrický systém Typické použití
32-559 26 × 1.25 - Lehké XC
35-559 26 × 1.35 - XC
40-559 26 × 1.5 - XC / lehký trail
47-559 26 × 1.75 - Trail
50-559 26 × 1.95 / 2.0 - Trail / All-Mountain
54-559 26 × 2.1 - All-Mountain
57-559 26 × 2.125 / 2.25 - All-Mountain / Enduro
60-559 26 × 2.35 - Enduro / DH
63-559 26 × 2.5 - DH / Freeride
100-559 26 × 4.0 - Fatbike

Speciální rozměry

ETRTO Označení Poznámka
28-630 27 × 1⅛ Starší silniční kola
32-630 27 × 1¼ Starší silniční kola
40-635 28 × 1½ / 700B Holandská kola
37-590 26 × 1⅜ / 650A Starší městská kola
47-507 24 × 1.75 BMX / dětská kola
47-406 20 × 1.75 BMX / skládací kola
32-349 16 × 1¼ Brompton / malá skládací
×

Splátková kalkulačka ESSOX

Grafický návrh vytvořil a nakódoval Shoptak.cz