Poslední novinky ve světě elektromotorů už mají konkurenci

Elektromotory, které určují nové trendy

Za posledních pár let se počet elektrokol rozrostl na čísla, kterým by před 10 lety nikdo neuvěřil. Sami to vidíme na zvýšené poptávce po našich nových modelech elektrokol. A vidí to i samotní výrobci, kteří se neustále snaží posunout hranice možností a dodat nové technologie každým rokem do nových modelů. S větším zájmem ale roste i nová konkurence. A tato konkurence se narozdíl od zažitých velikánů nebojí experimentovat s novými technologiemi nebo posouvat hranice těch nynějších. Pojďme si v tomto krátkém článku ukázat pár takových a jak se s nimi připravit na novou vlnu trendů.

 

Pinion MGU E1.12 - Jak spojit dobré s užitečným

Pohonná jednotka a automatické řazení v jednom. Nová etapa ve světě elektrokol - aspoň tak to zatím vypadá pro pohonnou jednotku s integrovaným řazením Pinion MGU E1.12. Spojení 12ti stupňového systému řazení a pohonné jednotky s neobyčejným výkonem až 160NM, sice přišlo na svět už minulým rokem, do elektrokol dostupných v ČR se ale zatím plně nerozšířila. Jejich systémy sice najdete na více než 50ti značkách, jsou to ale především menší výrobci, které nenajdete jinde než v Německu. A není se čemu divit, přece jenom Pinion je německá značka a většinu výroby mají přímo v tam.

Německá společnost Pinion ale nepřišla na spojení elektrického pohonu a systému řazení jako první, pár let zpátky totiž byla na výstavě Eurobike možnost vidět podobný prototyp od značky Valeo. Narozdíl od konkurence přišli s jejich pohonnou jednotkou se skvělým řešením. Spojili dohromady to, co k sobě patří a vytvořit tím takměř bezúdržbový elektromotor, díky kterému se budete víc soustředit na jízdu jako takovou. Dobře, ale jaké jsou reálné benefity tohoto systému?

Nyní jelikož máte řazení a elektromotor v jednom, nebudete už nadále potřebovat kazetu i přesmykač (to jsou ty ozubená kolečka vzadu na kole). Nejen že to zlepší estetický vzhled Vašeho kola, ale také přenese váhu směrem ke středu, což výrazně zlepší ovladatelnost a jízdní vlastnosti. Celý systém pohonné jednotky je umístěn v uzavřeném a utěsněném krytu, který zabraňuje vniknutí prachu, bláta a vody. Čištění a údržba kola je nesmírně snadná, zejména pokud je vybaveno řemenovým pohonem, který není třeba mazat (díky čemu i ušetříte za častou výměnu řetězu). A co samotná údržba motoru a její trvání? Desetiminutová výměna oleje po 10 000 km. To je vše. Opravdu.

Asi víte, že abyste mohli zařadit, je potřeba šlapat. U pohonné jednotky Pinion tomu tak už ale nebude. Pohonná jednotka má schopnost řadit mezi převody bez nutnosti šlapání do pedálů. A s funkcí Start Select když například zastavíte na semaforu, jednotka sama dokáže automaticky přeřadit na předem zvolený rozjezdový převod - už se nemusíte bát snažit se rozjet na nesprávný převod.

pinion

 

DJI Avinox Drive System - Kompletně vybavené elektrokolo

Společnost známá hlavně z výroby dronů a akčních kamer nyní odvážně vstupuje na nový trh s jejich ekosystémem DJI Avinox Drive System.

V DJI se rozhodli vstoupit do nového sektoru v plné kráse a představili nejen nový elektromotor, ale i vlastní baterii, integrovaný displej včetně vlastního uživatelského rozhraní a jako třešničku na dortu i aplikaci, ve které můžete monitorovat všechny data o vaší jízdě nebo stavu jednotlivých komponentů.

Pohonná jednotka vážící pouhých 2,52 KG dosahuje výkonu neuvěřitelných 105NM, v režimu BOOST je tomu 120NM a 1000W po dobu 30s. Motor disponuje 5 režimy a to AUTO, ECO, TRAIL TURBO a BOOST.

Odlišit se jim pomohlo i při přidání funkcí jako chytrý Walk Assist, Auto Hold, Hill Start Assist a Stationary Shifting. Funkce Walk Assist je velice rozšířená i u motorů Bafang, Panasonic nebo Bosch. S čím ale přišlo nově je Auto Hold a Hill Start Assist. První ze zmíněných funkcí funguje jako automatická ruční brzda v prudkém kopci. Druhá naopak pomůže se z místa rozjet do kopce právě s pomocí silného motoru.

Veškerý tento výkon pohání nové baterie, na kterých DJI určitě nezaspalo. Na výběr jsou 2 kapacity, a to 600W a 800W. Ultra vysoká hustota elektrické energie uskladněna v kompaktním těle poskytuje nejen prodloužený dojezd, ale také výkon potřebný pro snadné přizpůsobení dynamickým podmínkám. Ochrana baterií také nešla stranou, a tak jsou obě baterie certifikované IP56 a vybaveny mnoha ochrannými prvky pro prodloužení jejich životnosti. A společně s rychlým nabíjením z 0% - 75% za 1,5h tak mají baterie naprostou dominanci nad jejich konkurencí.

Pokud na vás všechno působí příliš složitě, nemusíte se obávat. Systém je vybaven řadou senzorů, které shromažďují téměř 50 datových bodů. Díky tomu můžete pomocí aplikace Avinox snadno přizpůsobit obsah zobrazený na ovládacím displeji, včetně informací, jako je doba jízdy, dojezd, průměrná rychlost, aktuální výkon a mnoho dalšího. Neztratíte tak přehled nad žádnou informací. Při jízdě můžete tyto data vidět na displeji, který je umístěný na horní rámové trubce. Jako bonus aplikace nabízí ochranu uživatele proti krádeži se zabudovanou GPS a nebo systém ochrany zdraví elektrokola, díky čemu systém neustále monitoruje jeho zdraví a případě chyby nebo abnormálního chování Vás upozorní aplikace.

DJI své nové vybavení najdeme pouze u značky Amflow, která ještě ani nezačala s prodejem jejich celokarbonových elektrokol. Cenu společně s datem vydání také zatím nezveřejnili. Musíme si tedy počkat, jak se tento systém od DJI osvědčí v reálném prostředí.

dji

 

ZF CentriX - Velký jako plechovka Coca-Coly

Další velký hráč, který dosud nebyl v cyklistickém světě příliš známý, je společnost ZF. Tato společnost, která je běžně spojována s automobilovým průmyslem – osobními a užitkovými vozidly – se rovněž angažuje v segmentech jako jsou stavební a zemědělské stroje, větrná energie, lodní a kolejová doprava či testovací systémy. V roce 2023 zaměstnávala ZF přibližně 168 700 lidí po celém světě a dosáhla tržeb ve výši 46,6 miliardy EUR, přičemž provozuje 162 výrobních závodů ve 31 zemích.

Proč se tedy rozhodli rozšířit své aktivity z automobilového sektoru do cyklistiky? V ZF věří v budoucnost neomezené lidské mobility, do které zapadají jízdní kola a elektrokola. Společnost vidí cyklistiku, a především elektrokola, jako klíčový prvek udržitelné dopravy, což je v souladu s jejich vizí investic do udržitelnosti.

Jejich hlavní produkt, motor CentriX 90, má velikost plechovky od Coca-Coly. I když tento kompaktní rozměr působí jako výhoda, objevují se otázky ohledně jeho schopnosti zvládnout dlouhodobou zátěž a různorodé podmínky bez přehřívání. Společnost ve svých videích samozřejmě uvádí, že motor prošel mnoho náročných testů a je pro každodenní užívání připravený. Jenomže mnoho z nás ví, že sliby výrobce nemusí být vždy podle očekávání dodrženy. Na to si ale budeme muset počkat.

Co se týče specifikací, CentriX 90 nabízí 90 Nm točivého momentu při výkonu 600 W, což jej staví na úroveň konkurentů jako Bosch či Panasonic. Díky nízké hmotnosti 2,5 kg a průměru 88 mm je to na papíře působivý výkon. Společnost navíc nabízí i slabší verzi s výkonem 75 Nm a 450 W, zaměřenou na elektrokola určená pro městskou dopravu nebo gravel kola. Silnější verze je pak určena pro horská kola a tzv. SUV elektrokola – celoodpružená kola s výbavou pro delší cesty.

zf-centriX

 

Nesmí chybět porovnání s více rozšířenými motory

Název motoru Váha (v KG) Točivý moment (v NM) Výkon (ve W)
Pinion MGU E1.12 4,1KG 85NM (MAX 160NM) až 800W
DJI Avinox M1 2,52KG 105NM 250W (MAX 850W)
ZF CentriX 90 2,5KG 90NM MAX 600W
ZF Centrix 75 2,5KG 75NM MAX 450W
Panasonic GX Ultimate 2,95KG 95NM 250W (MAX 600W)
Panasonic Power Plus 3,2KG 75NM 250W (MAX 450W)
Bafang M500 3,5KG 95NM 250W
Bafang M510 2,9KG 95NM 250W
Bafang M420 3,6KG 80NM 250W
×

Splátková kalkulačka ESSOX

×
Grafický návrh vytvořil a nakódoval Shoptak.cz